انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن

وجود تقویم در ساعت های مچی امکان مدیریت بهتر زمان را به شما می دهد. در این مقاله به معرفی انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن می پردازیم.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن

 

ساعت تقویم دار

تقویم یک سیستم برای سازماندهی روزها بر اساس دوره‌های زمانی است. هدف آن ثبت زمان و سازماندهی فعالیت‌ها می باشد. ساعت‌های تقویم دار نوعی از ساعت‌های مچی هستند که قابلیت نمایش تاریخ را در خود دارند.

توماس مادج Thomas Mudge یک ساعت ساز انگلیسی بود. او در سال 1715 میلادی به دنیا آمد. مادج در سال 1762 میلادی اولین ساعت تقویم دار دائمی را ساخت. البته در قرن نوزدهم میلادی، ساعت‌های تقویم دار به شهرت رسیدند. توماس مادج در نوامبر سال 1794 میلادی درگذشت.

 

ساعت تقویم دار - ساعت مچی امگا 324/38/38/50/55/001
ساعت تقویم دار – ساعت مچی امگا 324/38/38/50/55/001

 

برای مشاهده ساعت امگا 324/38/38/50/55/001 لطفا کلیک کنید.

 

انواع تقویم در ساعت های مچی

نشانگر تقویم احتمالاً یکی از متداول‌ترین ویژگی‌های یک ساعت مچی است. تنوع زیادی در بین ساعت های مچی دارای این قابلیت وجود دارد.

 

ساعت‌های مچی تقویم دار آنالوگ

این نوع ساعت‌ها با استفاده از عقربه‌ها و شاخص‌های کوچک برروی صفحه نمایش، تاریخ را نشان می‌دهند. نمایش روز معمولا به صورت یک شاخص در قسمت داخلی ساعت می باشد. عقربه‌ی ماه به طور معمول در قسمت وسط صفحه نمایش قرار دارد و تغییر موقعیت به ازای هر ماه را نشان می‌دهد. همچنین برخی از ساعت‌های تقویم دار آنالوگ دارای عقربه‌ی سال هستند که به ازای یک سال کامل یک دور می چرخد. علاوه بر این در برخی از این نوع ساعت ها جایگاه ماه که در اصطلاح به آن مون فاز گفته می شود نیز نمایش داده می شود.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن

 

انواع تقویم ساعت‌های مچی تقویم دار آنالوگ به شرح زیر می باشد:

 

تقویم روز-تاریخ Day-Date Calendar

به این نوع تقویم ساعت مچی، تقویم ساده تاریخ (SIMPLE DATE) نیز می گویند.

ساعت‌های مچی با تقویم روز-تاریخ ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع ساعت‌های تقویم دار هستند. عملکرد روز-تاریخ نیز در ساعت‌ها بسیار محبوب و گسترده است. این نوع تقویم فقط تاریخ ماه را نشان می‌دهد و باید پنج بار در سال اصلاح شود. منظور ماه های میلادی فوریه، آوریل، ژوئن، سپتامبر و نوامبر می باشد.

اولین ساعت روز-تاریخ توسط یک ساعت ساز به نام Hammerly در سال 1915 میلادی تولید شد. تاریخ در حلقه بیرونی ساعت، جایی که شاخص های دقیقه و ساعت بود، بوسیله یک عقربه اضافی نمایش داده می شد. به این نوع نمایش تاریخ، تاریخ اشاره گر می گویند. با این حال، در این ساعت، تغییر تاریخ هر روز به صورت دستی انجام می شد.

تکامل بعدی ساعت تقویم دار روز-تاریخ، معرفی یک پنجره کوچک برای نشان دادن تاریخ بود. این پنجره، پنجره تاریخ نامیده می شود. پنجره تاریخ اولین بار توسط برند Mimo در دهه 1930 میلادی استفاده شد. تا زمانی که رولکس ساعت Datejust را در سال 1945 میلادی منتشر کرد. ساعتی با پنجره تاریخ که به طور خودکار هر روز تاریخ را به روز می کرد.

تغییر تاریخ در این نوع تقویم ساعت مچی، به دو روش تدریجی و سریع اتفاق می افتد. تاریخ در روش تدریجی در نیمه شب به آرامی تغییر می کند. در روش سریع نیز تاریخ در نیمه شب با یک پرش تغییر می کند. متداول ترین روش های نمایش تاریخ در تقویم روز- تاریخ عبارتند از : تاریخ اشاره گر pointer-date، پنجره تاریخ date-window، و شماره گیری فرعی sub-dial.

 

تقویم روز-تاریخ - ساعت مچی لونژین L3.781.4.96.9
تقویم روز-تاریخ – ساعت مچی لونژین L3.781.4.96.9

 

تقویم روز-تاریخ - ساعت مچی لونژین L3.781.4.96.9
روز-تاریخ – ساعت مچی لونژین L3.781.4.96.9

 

برای مشاهده ساعت لونژین L3.781.4.96.9 لطفا کلیک کنید.

 

تقویم تاریخ بزرگ Big Date Calendar

این نوع تقویم ساعت مچی یکم پیچیده تر از تقویم ساده تاریخ است. در این نوع تقویم ساعت مچی برای نمایش تاریخ دو چرخ دنده جداگانه وجود دارد. همچنین این نوع تقویم اعداد بزرگتری دارد که قابلیت خوانایی عالی را فراهم می کند.

ساعت های با تقویم تاریخ بزرگ، تاریخ را بوسیله 2 رقم جداگانه نشان می دهند. یک دیسک دهگان و دیگری یکان را نمایش می دهد.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم تاریخ بزرگ
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم تاریخ بزرگ

 

 

تقویم تاریخ بزرگ - ساعت مچی آلپینا AL-372BGR4S6
تقویم تاریخ بزرگ – ساعت مچی آلپینا AL-372BGR4S6

 

برای مشاهده ساعت آلپینا AL-372BGR4S6 لطفا کلیک کنید.

 

برای مشاهده ساعت مچی برند آلپینا کلیک کنید.

 

تقویم سه گانه Triple Calendar

به این نوع تقویم ساعت مچی، تقویم کامل (Full Calendar) نیز می گویند.

ساعت مچی با تقویم سه‌گانه یک مدل بالاتر از تقویم ساعت روز-تاریخ است. یک تقویم کامل، تقویم ساده را با استفاده از نمایش ماه و روزهای هفته ارتقا می‌دهد. همچنین برخی از ساعت های مچی با تقویم سه گانه دارای نشانگر فاز ماه (Moon Phase) هستند که مکان ماه را در چرخه ماهانه خود نشان می دهد.

تقویم سه گانه باید پنج بار در سال تنظیم شود. این بدان معناست که هر ماه با کمتر از 31 روز باید به صورت دستی تنظیم شود. منظور ماه های میلادی فوریه، آوریل، ژوئن، سپتامبر و نوامبر می باشد.

اعتقاد بر این است که اولین ساعت های مچی دارای تقویم سه گانه توسط Rolex و Vacheron Constantin در دهه 1920 میلادی منتشر شد.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم سه گانه
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم سه گانه

 

برای مشاهده ساعت مچی برند کارل اف بوشرر کلیک کنید.

 

تقویم سه گانه - ساعت مچی لونژین L2.673.4.78.3
تقویم سه گانه – ساعت مچی لونژین L2.673.4.78.3

 

برای مشاهده ساعت لونژین L2.673.4.78.3 لطفا کلیک کنید.

 

تقویم سالانه Annual Calendar

به این نوع تقویم ساعت مچی، تقویم چهار ساله (Quadrennial Calendar) نیز می گویند.

بیشتر ساعت‌های تقویمی دوره‌ها را به صورت 31 روزه کامل می‌کنند. این ساعت ها برای نمایش صحیح تاریخ، نیاز به تنظیم منظم 5 بار در سال دارند. ساعت مچی با تقویم سالانه نیز مانند ساعت مچی با تقویم سه گانه روز هفته، تاریخ و ماه را نمایش می دهد. با این تفاوت که ساعت مچی با تقویم چهارساله فقط هر چهار سال یکبار به تنظیم دستی نیاز دارد. به عبارت دیگر فقط زمانی که سال کبیسه با 366 روز رخ می‌دهد. یعنی اینکه ساعت مچی با تقویم سالانه به طور خودکار بین نمایش 30 یا 31 روز در ماه به صورت خودکار تنظیم می شود. یک ساعت با تقویم سالانه باید در 28 فوریه به اول مارس یا 29 فوریه، در طول سال کبیسه تنظیم شود.

ساعت مچی دارای تقویم سالانه در مقایسه با انواع دیگر ساعت های مچی تقویم دار نسبتاً جدید است. اولین ساعت مچی دارای تقویم سالانه در سال 1996 میلادی توسط Patek Philippe تولید شد. در واقع یک دانشجوی دانشگاه سوئیس به عنوان پروژه پایان سال این ساعت را طراحی کرد. این دانشجو به کار برای Patek ادامه داد تا ساعت را به صورت تجاری منتشر کند.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم سالانه
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم سالانه

 

برای مشاهده ساعت مچی برند لونژین کلیک کنید.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم سالانه
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم سالانه

 

برای مشاهده ساعت مچی برند امگا کلیک کنید.

 

تقویم دائمی Perpetual Calendar

پیچیده ترین نوع تقویم در ساعت مچی، تقویم دائمی است. ساعت مچی با تقویم دائمی نیز مانند ساعت مچی با تقویم سالانه روز هفته، تاریخ و ماه را نمایش می دهد. یک تقویم دائمی می تواند با نمایش خودکار 29 فوریه هر چهار سال یک بار، سال های کبیسه را تنظیم کند.

این یک شاهکار مکانیکی فوق العاده چالش برانگیز است. یک تقویم دائمی نه تنها می‌تواند همه کارهای تقویم سالانه را انجام دهد، بلکه به‌طور دقیق نیز می‌داند چند روز و چند ماه در یک سال وجود دارد. به این معنی که تقویم های دائمی تا سال 2100 میلادی نیازی به تصحیح دستی ندارند.

یک تقویم دائمی طول های مختلف ماه ها را در یک چرخه 4 ساله در نظر می گیرد. این نوع تقویم یک حافظه مکانیکی در طول 1461 روز، یعنی 4 سال دارد. تقویم های دائمی در واقع به طور کامل دائمی نیستند. مکانیزم آنها برای تولید چرخه های 4 ساله بر پایه تقویم ژولیان بوده و با تقویم گریگوری متفاوت است. به این معنی که آنها برای 100 سال، یعنی تا سال 2100 میلادی دقیق هستند. بعد از آن نیز باید به صورت دستی تنظیم شوند.

اولین تقویم های دائمی در قالب ساعت مچی توسط Patek Philippe تولید شد. اولین ساعت مچی با تقویم دائمی در سال 1941 میلادی عرضه شد. این ساعت به دلیل تعداد محدود تولید، 210 قطعه و اهمیت تاریخی، به عنوان یک ساعت خاص شناخته می شود.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم دائمی
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم دائمی

 

برای مشاهده ساعت مچی برند فردریک کنستانت کلیک کنید.

 

تقویم دائمی
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم دائمی

 

برای مشاهده ساعت مچی برند اُرینت کلیک کنید.

 

تقویم نجومی Astronomical Calendar

به این نوع تقویم ساعت مچی، تقویم فاز ماه (The Moon Phase Calendar) نیز می گویند.

طراحان ساعت‌ها همیشه به جذابیت چرخه ماه علاقه‌مند بوده‌اند. این نوع تقویم، تغییر جایگاه ماه را به صورت گرافیکی و زیبا در قاب ساعت نشان می‌دهد. اگر یکی از این ساعت‌ها را بخرید، علاوه بر تقویم کامل، اطلاعاتی درباره ماه هم دریافت خواهید کرد. برای علاقمندان به فلک‌شناسی و فضا، این نوع تقویم برای ساعت مچی انتخاب کاملی است.

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم نجومی
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم نجومی

 

انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن - تقویم نجومی
انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن – تقویم نجومی

 

برای مشاهده ساعت مچی برند سیتیزن کلیک کنید.

 

ساعت‌های مچی تقویم دار دیجیتال

این نوع ساعت‌ها دارای صفحه نمایش الکترونیکی هستند که تاریخ را به صورت اعداد نمایش می‌دهند. تقویم در این نوع ساعت های مچی معمولاً شامل اعداد روز، ماه و سال است.

 

ساعت‌های مچی تقویم دار دیجیتال - ساعت مچی کاسیو BGA-240BC-4ADR
ساعت‌های مچی تقویم دار دیجیتال – ساعت مچی کاسیو BGA-240BC-4ADR

 

برای مشاهده ساعت کاسیو BGA-240BC-4ADR لطفا کلیک کنید.

 

ساعت‌های مچی تقویم دار دیجیتال
ساعت‌های مچی تقویم دار دیجیتال

 

برای مشاهده مقاله ساعت هوشمند، امکانات و انواع آن کلیک کنید.

 

روش تنظیم انواع تقویم ساعت مچی آنالوگ

مهم است به خاطر داشت باشید که تاریخ و زمان ساعت مچی خود را بین ساعت 9 شب تا 3 صبح تغییر ندهید. این به این دلیل است که چرخ دنده‌هایی که باعث تغییر تاریخ می‌شوند در این بازه در حال حرکت هستند. هر تنظیم دستی از تاریخ و زمان در حالی که چرخ دنده‌ها در حال حرکت هستند، ممکن است باعث شکستن یکی از دنده‌ها شود. بهترین حالت برای تنظیم تاریخ و زمان در یک ساعت مچی، تغییر در ساعت 6:30 صبح یا 6:30 عصر می باشد. این به این دلیل است که در این زمان‌ها، دنده‌ها در حال حرکت نیستند.

برای تنظیم تاریخ و روز در بیشتر ساعت‌های مکانیکی، باید پیچ تنظیم را تا حداکثر بیرون بکشید. برای تنظیم تاریخ، پیچ تنظیم باید در جهت عقربه‌های ساعت و برای تنظیم روز باید خلاف جهت عقربه های ساعت گردانده شود. بهترین روش این است که روز و تاریخ را به روز قبل از روز فعلی تنظیم کنید. این به این دلیل است که ساعت‌های مکانیکی بر روی مقیاس زمان 24 ساعته کار می‌کنند و صفحه نمایش تنها 12 ساعت را نشان می‌دهد. روز و شب در ساعت مچی به طور معمول مشخص نیست. البته بعد از یک روز می توانیم تاریخ را به درستی تنظیم کنیم.

بعد از انجام هر تنظیماتی، باید تاج را به موقعیت اصلی خود بازگردانید. همیشه توصیه می‌شود که در صورت وجود هر گونه تردیدی درباره تنظیم تاریخ و زمان روی ساعت، از دفترچه راهنمای ساعت استفاده کنید.

در ساعت های مچی با تقویم دائمی هرگز نباید تاریخ را به عقب تنظیم کنید. زیرا مکانیزم بسیار پیچیده درون ساعت آسیب خواهد دید.

 

روش تنظیم انواع تقویم ساعت مچی آنالوگ - ساعت مچی کارل اف بوشرر 00-10915-07-13-21
روش تنظیم انواع تقویم ساعت مچی آنالوگ – ساعت مچی کارل اف بوشرر 00-10915-07-13-21

 

برای مشاهده ساعت کارل اف بوشرر 00-10915-07-13-21 لطفا کلیک کنید.

 

روش تنظیم تقویم نجومی

برای تنظیم تقویم فاز ماه، ابتدا از اینترنت استفاده کنید تا ببینید که ماه در حال حاضر چگونه از زمین دیده می‌شود. سپس پیچ تنظیم را بکشید و عقربه ها را به ساعت 6:30 ببرید. با توجه به فاز ماه، دیسک را به گونه‌ای حرکت دهید که ماه کامل نمایش داده شود. این زمانی است که ماه در وسط پنجره قرار دارد.

از اینجا، تعداد روزهایی را که از آخرین ماه کامل گذشته بشمرید. سپس سر پیچ تنظیم را بچرخانید تا ماه به فاز درست برسد. در نهایت سر پیچ تنظیم را به حالت عادی برگردانید.

روش تنظیم تقویم ساعت مخصوص غواصی

اگر در بیرون کشیدن تاج برای تنظیم زمان، روز یا تاریخ روی ساعت خود دچار مشکل شده‌اید، احتمالاً تاج پیچی است. تاج پیچی بیشتر در ساعت‌های غواصی استفاده می‌شود تا مقاومت در برابر آب را بهبود بخشد. برای باز کردن تاج پیچی، به سادگی آن را به جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا احساس کنید که شروع به باز شدن می‌کند. حتماً تاج را به طور کامل باز کنید. سپس زمان و تاریخ را تنظیم کنید.

 

روش تنظیم انواع تقویم ساعت مچی دیجیتال

در این نوع ساعت ها، تنظیم زمان و تقویم ساعت بسیار ساده است. البته این موضوع در مدل های مختلف ساعت متفاوت می باشد.

هر ساعت دیجیتال معمولا چند دکمه دارد. هر کدام مخصوص عمل خاصی می باشد. بسته به مدل ساعت مچی خود می توانید با فشار دادن دکمه های مربوطه به حالت تنظیمات setting یا وضعیت mode بروید. سپس پس از انتخاب تاریخ، با دکمه دیگر تاریخ را در ساعت تنظیم کنید.

همچنین در ساعت های هوشمند می توانید با استفاده از صفحه لمسی یا پیچ تنظیم، تقویم ساعت مچی خود را تنظیم کنید.

 

روش تنظیم انواع تقویم ساعت مچی دیجیتال
روش تنظیم انواع تقویم ساعت مچی دیجیتال

 

برای مشاهده ساعت مچی برند کاسیو کلیک کنید.

 

چکیده

ساعت های مچی تقویم دار بسیار مفید و اغلب زیبا هستند. زمان با استفاده از حرکت زمین، خورشید و جایگاه ماه و ستارگان تعیین می‌شود. امروزه، تقویم‌ها جای خود را در مچ دست پیدا کرده‌اند.مهمترین نکته برای هر صاحب ساعت، آموختن نحوه تنظیم تاریخ و زمان آن ساعت است. انواع مختلفی از تقویم ساعت در ساعت های عقربه ای و دیجیتال وجود دارد. مهمترین آنها تقویم ساده تاریخ، تقویم کامل، تقویم سالانه و تقویم دائمی است.

البته فاز ماه نیز می تواند در برخی از این تقویم ها وجود داشته باشد. علاوه بر این تقویم دائمی یا پریچوال یک شاهکار مکانیکی است. این تقویم تا سال 2100 میلادی نیاز به تنظیم دستی ندارد. برای خرید اینترنتی و قیمت ساعت تقویم دار می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

 

برای مشاهده مقاله راهنمای خرید ساعت مچی کلیک کنید.

 

برای مشاهده ساعت مچی تقویم دار لطفا کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]