دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی

ساعت های مچی غواصی دسته محبوبی از ساعت های مچی می باشند. قابلیت دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی در برخی از ساعت‌های غواصی که برای غواصی اشباع در اعماق زیاد در نظر گرفته شده‌اند، وجود دارد. وجود این دریچه از حوادثی مانند شکستگی کریستال در اثر افزایش فشار داخلی ناشی از گاز هلیوم که در قاب ساعت نفوذ کرده است، جلوگیری می کند.

 

دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی

 

دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی
دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی

 

ساعت مچی مخصوص غواصی

ساعت غواصی توسط غواصان در عمق زیاد استفاده می شود. این دسته از ساعت های مچی بسیار محبوب می باشند. به طوری که تقریباً هر برندی اکنون مدل‌های غواصی را به عنوان بخشی از مجموعه معاصر خود ارائه می‌دهد.

این نوع ساعت ها دارای حداقل مقاومت در برابر آب، بیشتر از 1.1 مگاپاسکال (11 اتمسفر)، معادل 100 متر (330 فوت) می باشند. یک ساعت غواصی معمولی دارای مقاومت در برابر آب در حدود 200 تا 300 متر (660 تا 980 فوت) است. البته ساعت هایی با قابلیت مقاومت بیشتر در برابر آب برای غواصی در اعماق زیاد وجود دارد.

یک ساعت غواصی دارای ویژگی های خاصی است. فقط به این دلیل که یک ساعت مقاومت بالایی در برابر آب دارد، به این معنی نیست که به طور خودکار برای غواصی عمیق مناسب است. یک ساعت غواصی واقعی مطابق با استاندارد ISO 6425 کار می کند. ساعت های مطابق با این استاندارد با کلمه DIVER’S مشخص می شوند. برای اینکه با سایر ساعت های مقاوم در برابر آب متفاوت باشند.

بسیاری از شرکت ها ساعت های غواصی بسیار کاربردی را ارائه می دهند. ساعت های غواصی می توانند آنالوگ یا دیجیتال باشند. برخی از مدل‌های ساعت غواصی ترکیبی از دیجیتال و آنالوگ است. همچنین ساعت غواصی باید در زیر آب خوانا باشد. بسیاری از آنها دارای قابلیت لومینوس برای شرایط کم نور یا بدون نور هستند.

 

ساعت مچی مخصوص غواصی
ساعت مچی مخصوص غواصی

 

برای مشاهده مقاله قابلیت لومینوس ساعت شب نما لطفا کلیک کنید.

 

تاریخچه ساعت مچی مخصوص غواصی

تلاش برای ساخت ساعت های غواصی شاید به قرن هفدهم میلادی باز می گردد. غواصان در آن دوره گاهی اوقات برای اطلاع از زمان، ساعت های جیبی معمولی را در داخل کلاه خاص خود قرار می دادند تا از زمان سپری شده زیر آب مطلع شوند.

در قرن نوزدهم میلادی، ساعت‌های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار، معمولاً نسخه های خاصی بودند که برای یک مشتری خاص ساخته می‌شدند. به این ساعت ها، ساعت‌های کاوشگر یا ساعت‌ های اکسپلورر می‌گفتند. اوایل قرن بیستم میلادی چنین ساعت هایی به صورت صنعتی برای فعالیت های نظامی، کاوشگری و تجاری تولید شدند.

در سال 1926 میلادی، شرکت رولکس حق ثبت اختراع قاب ساعت اویستر (Oyster) را که دارای مهر و موم هرمتیک بود، خریداری کرد. در 7 اکتبر سال 1927 میلادی یک شناگر انگلیسی به نام مرسدس گلیتز تلاش کرد با یک رولکس اویستر جدید که با روبانی به گردن او آویزان شده بود، از کانال انگلیس عبور کند.

شرکت امگا Omega به عنوان خالق اولین ساعت غواصی تولید شده در جهان که در سال 1932 میلادی معرفی شد، شناخته می شود. نسخه ساعت Omega Marine مستطیلی که با یک قاب کشویی و متحرک دوگانه طراحی و به صورت تجاری توزیع شده است.

به دنبال درخواست نیروی دریایی سلطنتی ایتالیا، در سپتامبر 1935 میلادی، برای ساخت یک ساعت نورانی در زیر آب برای غواصان، پنرای Panerai در سال 1936 ساعت های زیر آب رادیومیر را ارائه داد. این ساعت ها توسط Rolex و به درخواست پانرای Panerai ساخته شده اند.

امروزه استفاده از کامپیوتر های غواصی کار غواصان را بسیار ساده کرده است. با این حال، ساعت‌های غواصی و عمق سنج‌ها هنوز هم معمولاً توسط غواصان به عنوان ابزار پشتیبان برای غلبه بر نقص کامپیوتر غواصی استفاده می‌شوند.

 

تاریخچه ساعت مچی مخصوص غواصی
تاریخچه ساعت مچی مخصوص غواصی

 

برای مشاهده مقاله قدیمی ترین ساعت های جهان لطفا کلیک کنید.

 

استاندارد ISO 6425 برای ساعت های غواصی

استاندارد ISO 6425 در سال 1996 میلادی معرفی شد. استانداردها و ویژگی های ساعت های غواصی توسط سازمان بین المللی استاندارد در استاندارد ISO 6425 تنظیم می شود. استاندارد صنعتی آلمان DIN 8306 یک استاندارد معادل می باشد. البته همه برندها ساعت‌های خود را برای تست‌های استاندارد ISO 6425 خاص ارائه نمی‌کنند. بعضی از برندها آزمایشات را در داخل خود کمپانی انجام می دهند.

استاندارد ISO 6425 علاوه بر استانداردهای مقاومت در برابر آب تا عمق حداقل 100 متر، حداقل الزامات را برای ساعت های غواصی مکانیکی نیز فراهم می کند. با این حال، این عمق حداقل است و بسیاری از ساعت‌ها به لطف قاب‌های پیچ‌دار تا عمق 200 یا حتی 300 متری در برابر آب مقاوم هستند.

ساعت های کوارتز و دیجیتال دارای الزامات کمی متفاوت هستند. مقاومت مغناطیسی این نوع ساعت ها با سه بار قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی و جریان مستقیم 4800 آمپر متر هم آزمایش می شود. همچنین مقاومت در برابر ضربه در این نوع ساعت ها با دو بار ضربه یکی در سمت ساعت 9 و یکی به کریستال و عمود بر صفحه ساعت آزمایش می شود.

 

استاندارد ISO 6425 برای ساعت های غواصی
استاندارد ISO 6425 برای ساعت های غواصی

 

برای مشاهده مقاله ساعت مچی ضد آب و استانداردهای آن لطفا کلیک کنید.

 

ویژگی های یک ساعت غواصی

چند ویژگی خاص وجود دارد که یک ساعت را به یک ساعت غواصی تبدیل می کند. اساساً یک ساعت غواصی دارای ویژگی های خاصی است که آن را برای غواصی ایمن می کند. ویژگی های آن شامل مقاومت در برابر آب، قابلیت خوانایی، قاب چرخان، بند مقاوم، نوع مواد سازنده و دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی می باشد.

مهمترین ویژگی یک ساعت غواصی نیز، مقاومت در برابر آب است. قاب چرخان مدت زمان ماندن در زیر آب را به کاربر نشان می دهد. در برخی از مدل‌های ساعت مچی غواصی، نمایش میزان عمق آب نیز وجود دارد. بیشتر ساعت های غواصی دارای تسمه های لاستیکی یا فولادی ضد زنگ هستند. آنها با آب دریا سازگاری بیشتری دارند و می توانند فشار، نور مستقیم خورشید و رطوبت را تحمل کنند.

 

ساعت مچی مخصوص غواصی
ساعت مچی مخصوص غواصی

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی با مقاومت 500 متر در برابر آب کلیک کنید.

 

دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی Helium release valve

دریچه آزادسازی هلیوم، دریچه خروج هلیوم یا دریچه خروج گاز یکی از ویژگی های موجود در ساعت های غواصی است. این ویژگی را می توان در درجه اول در ساعت های غواصی با درجه مقاومت در برابر آب بیشتر از 300 متر (1000 فوت) یافت. دریچه‌های خروج هلیوم، دریچه‌های پاکسازی یک طرفه کوچکی هستند که روی قاب ساعت‌های غواصی حرفه‌ای خاص نصب می‌شوند.

اتم های هلیوم از مولکول های آب کوچکتر هستند. این امر باعث می شود از مهر و موم های ساعت عبور کنند. حضور این اتم ها تا زمانی که فشار بر روی ساعت ثابت باشد باعث ایجاد مشکل نخواهد شد. زمانی که فشار برداشته می شود، اختلاف فشار مشکل ایجاد می کند.

برخی از ساعت‌های غواصی، مناسب برای غواصی اشباع در اعماق زیاد، مجهز به یک دریچه خروجی یا خروجی گاز هلیوم هستند. وجود این دریچه از حوادثی مانند شکستگی کریستال در اثر افزایش فشار داخلی ناشی از گاز هلیوم که در قاب ساعت نفوذ کرده است، جلوگیری می کند.

البته همه ساعت‌های غواصی مجهز به دریچه خروج هلیوم نیستند. با این حال، این ویژگی به غواصان حرفه ای اجازه می دهد تا برای مدت طولانی در اعماق زیاد کار کنند. همچنین از اینکه ساعت آنها می تواند هلیوم محبوس شده را در حین ظاهر شدن دوباره پس از صعود رها کند، اطمینان حاصل کنند.

بیشتر دریچه های رهاسازی هلیوم به صورت اتوماتیک عمل می کنند. البته در بعضی از مدل ها برای فعال سازی این عملکرد نیاز به تنظیم دستی می باشد. با در نظر گرفتن این موضوعات، ویژگی آزادسازی هلیوم برای همه ی کاربران و دارندگان ساعت مورد استفاده نمی باشد.

 

دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی
دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی

 

تاریخچه ایجاد دریچه آزادسازی هلیوم در ساعت مچی

ظهور دریچه فرار هلیوم زمانی اتفاق افتاد که غواصان حرفه ای از آسیب دیدن شیشه ساعت خود در حین رفع فشار ناراضی بودند. برای نخستین بار، شرکت رولکس با شرکت فرانسوی غواصی Comex برای توسعه این دریچه ساعت در دهه 60 میلادی همکاری کرد.

در سال 1967 میلادی، رولکس اولین بار مدل ساعت مچی Sea-Dweller را با یک دریچه خروج هلیوم که در سمت چپ قاب ساعت قرار داشت، عرضه کرد. ویژگی دریچه آزادسازی هلیوم و دو قابلیت جدید دیگر، این مدل را به یک ساعت غواصی نمادین تبدیل کرد. این ساعت بسیار تخصصی و قدیمی برای شرکت های غواصی تجاری محسوب می شد.

ایده اولیه استفاده از شیر یک طرفه آزادسازی گاز، توسط غواص نیروی دریایی ایالات متحده که پیشگام غواصی اشباع بود، ایجاد شد.

 

دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی
دریچه آزادسازی هلیوم ساعت مچی

 

تنظیم دستی Manual

دریچه های دستی خروج گاز هلیوم معمولاً به صورت پیچ اضافی در کنار قاب ساعت می باشند. این پیچ، باید بر اساس استفاده به داخل و خارج پیچانده شود. دریچه آزادسازی هلیوم به طور ایمن به گاز محبوس اجازه خروج می دهد. با چرخاندن دریچه، گاز هلیوم می تواند بدون آسیب به ساعت از قاب آن خارج شود.

تنظیم اتوماتیک  Automatic

دریچه‌ های اتوماتیک آزادکننده هلیوم اغلب به صورت دایره‌های کوچک، همسطح با قاب ساعت قرار می‌گیرند. شیر آزادسازی خودکار هلیوم به هیچ گونه مداخله یا تنظیم دستی نیاز ندارد. گاز می تواند به طور خودکار از قاب ساعت از طریق دریچه فنری در کناره ساعت پخش شود.

از آنجایی که فشار ناشی از انبساط هلیوم در داخل قاب ساعت ایجاد می‌شود، دریچه به اندازه‌ای باز می‌شود که هلیوم را از داخل ساعت خارج کند. این امر ساعت را برای استفاده در هر شرایطی در اعماق دریا ایمن می‌کند.

 

تنظیم دستی و اتوماتیک دریچه آزادسازی هلیوم در ساعت مچی
تنظیم دستی و اتوماتیک دریچه آزادسازی هلیوم در ساعت مچی

 

شیر آزادسازی هلیوم چگونه کار می کند؟

به طور کلی، شیرهای خروج گاز هلیوم به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند. با این حال، صرف نظر از مدل ساعت و نوع شیر آزادکننده، عملکرد اصلی آنها یکسان است. تنها هدف این دریچه این است که به عنوان یک شیر یک طرفه عمل کند. این امر به روشی ایمن و بدون اجازه به ورود آب، کثیفی یا زباله به داخل قاب ساعت، فشار را خارج می کند.

دریچه‌های آزادکننده خودکار هلیوم هنگامی که فشار داخلی به حد معینی می‌رسد، به طور اتوماتیک درگیر می‌شوند و نیازی به هیچ ورودی یا اقدامی از سوی پوشنده ساعت ندارند. هنگامی که فشار یکسان شد، کشش فنر فوراً دریچه را می بندد و اطمینان حاصل می کند که ساعت در برابر رطوبت و کثیفی مهر و موم می شود.

دریچه های خروج هلیوم دستی برخلاف حالت اتوماتیک، ابتدا باید قبل از خروج گاز هلیوم محبوس شده از داخل قاب ساعت، باز شوند. این دریچه ها باید برای تمام مدت رفع فشار باز بمانند تا به طور کامل فشار داخل ساعت با محیط اطراف یکسان شود.

از نظر عملکردی، دریچه‌های اتوماتیک هلیوم طراحی برتری دارند. زیرا آنها نیازی به هیچ اقدامی از جانب دارنده ساعت ندارند و بدون توجه به مشغله غواص در اعماق زیاد، کار خود را انجام می‌دهند. علاوه بر این، از آنجایی که آنها فقط برای یک ثانیه باز هستند، احتمال ورود زباله به داخل قاب بسیار کم می شود.

البته برخی از کلکسیونرها دریچه های دستی را به دریچه های اتوماتیک ترجیح می دهند. این امر، هم به خاطر ظاهر آن و هم به علت حس اطمینان از بسته بودن دریچه، زمانی که به آن احتیاجی نیست، می باشد.

 

طریقه عملکرد شیر آزادسازی هلیوم
طریقه عملکرد شیر آزادسازی هلیوم

 

آیا به دریچه آزادسازی هلیوم نیاز دارید؟

پاسخ این سوال، احتمالا خیر است. مگر اینکه شما یکی از معدود غواصان تجاری نخبه باشید. به عبارت دیگر در واقع غواصی اشباع شغل شما باشد. البته اکثر غواصان حرفه ای ترجیح می دهند که ساعت های غواصی آنها دریچه خروج هلیوم نداشته باشد. زیرا سوراخ اضافی در بدنه فقط یک نقطه بالقوه دیگر برای ورود رطوبت در صورت خرابی واشر است.

در غیر این صورت به احتمال زیاد به هیچ وجه به دریچه خروج هلیوم روی ساعت خود نیاز نخواهید داشت. این قابلیت به جز در مواقعی که فشار زیادی از روی ساعت برداشته می شود، مانند غواصی در عمق زیاد، در مکان ها و موقعیت های دیگر کارایی نخواهد داشت.

البته بسیاری از ساعت‌های غواصی دارای دریچه‌های خروج هلیوم هستند. در حالی که افراد کمی وجود دارند که واقعاً به این ویژگی بسیار تخصصی نیاز دارند. به زبان ساده چون این قابلیت، ویژگی خاصی در ساعت است به دارنده ساعت حس همگامی با فناوری روز را خواهد داد.

 

دریچه آزادسازی هلیوم
دریچه آزادسازی هلیوم

 

چند ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم

چند مدل ساعت مچی مخصوص غواصی دارای ویژگی دریچه آزادسازی هلیوم، به شرح زیر می باشد.

 

1 : ساعت مچی رولکس سی دولر مدل 126600

این مدل ساعت دارای شیر خروجی هلیوم است که برای غواصان حرفه ای جذاب است و مقاومت بیشتری در برابر آب دارد. در مورد این مدل، مقاومت در برابر آب 1220 متر است.

 

ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم اتوماتیک - ساعت مچی رولکس سی دولر مدل 126600
ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم اتوماتیک – ساعت مچی رولکس سی دولر مدل 126600

 

2 : ساعت مچی امگا مدل سی مستر دیور  210.30.42.20.03.001

این مدل از فولاد ضد زنگ 42 میلی متری دارای یک قاب سرامیکی آبی است. در مورد این مدل مقاومت در برابر فشار آب، 300 متر است.

 

ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم دستی - ساعت مچی امگا مدل سی مستر دیور  210.30.42.20.03.001
ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم دستی – ساعت مچی امگا مدل سی مستر دیور  210.30.42.20.03.001

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی امگا مدل سی مستر دیور  210.30.42.20.03.001 کلیک کنید.

 

2 : ساعت مچی برایتلینگ سوپر اوشن مدل A17367D81C1A1

این ساعت دارای بدنه استیل ضد زنگ 44 میلی متری است. این مدل تا عمق 1000 متری ضد آب است. بنابراین برای غواصان فعال در اعماق دریا مناسب است.

 

ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم اتوماتیک - ساعت مچی برایتلینگ سوپر اوشن مدل A17367D81C1A1
ساعت غواصی با شیر آزاد کننده گاز هلیوم اتوماتیک – ساعت مچی برایتلینگ سوپر اوشن مدل A17367D81C1A1

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی برایتلینگ کلیک کنید.

 

چکیده

ساعت غواصی توسط غواصان در عمق زیاد استفاده می شود. استانداردها و ویژگی های ساعت های غواصی توسط سازمان بین المللی استاندارد در استاندارد ISO 6425 تنظیم می شود. دریچه آزادسازی هلیوم، دریچه خروج هلیوم یا دریچه خروج گاز یکی از ویژگی های موجود در ساعت های غواصی است.

به طور کلی، شیرهای خروج گاز هلیوم به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند. با این حال، صرف نظر از مدل ساعت و نوع شیر آزادکننده، عملکرد اصلی آنها یکسان است. تنها هدف این دریچه این است که به عنوان یک شیر یک طرفه عمل کند. این امر به روشی ایمن و بدون اجازه به ورود آب، کثیفی یا زباله به داخل قاب ساعت، فشار را خارج می کند.

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی با مقاومت 1000 متر در برابر آب کلیک کنید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]