تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره

فهرست مطالب

تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره

فهرست مطالب

مسئله تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره در اصل یک اشتباه متداول در بین دوستداران و دارندگان ساعت های مچی است. در بعضی از ساعت های مچی قابلیت هایی مانند کرنوگراف، تقویم، مون فاز و نمایش 24 ساعته وجود دارد. این قابلیت ها روی صفحه ی ساعت به نمایش گذاشته شده اند. اصطلاح سه موتوره یا تک موتوره نیز به خاطر وجود همین قابلیت ها در ساعت مچی به وجود آمده است.

 

تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره

 

تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره
تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره

 

موتور ساعت مچی

موتور ساعت در اصطلاح همان حرکت ساعت است. همچنین حرکت ساعت به عنوان کالیبر نیز شناخته می شود. موتور ساعت به عنوان یک نیروگاه برای حرکت چرخ دنده های ساعت عمل می کند. این مکانیسم داخلی عقربه ها را حرکت می‌دهد و به هر گونه قابلیتی مانند کرنوگراف، تقویم یا مون فاز نیرو می‌دهد.

 

تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره - موتور ساعت مچی
موتور ساعت مچی

 

برای مشاهده مقاله انواع موتور ساعت مچی کلیک کنید.

 

انواع حرکت ساعت مچی

به هر حرکت خاص ساعت، کالیبر می گویند. این حرکت در اصل قلب ساعت است و در اصطلاح باعث تیک تاک در ساعت می شود. زمانیکه به دنبال خرید یک ساعت جدید هستید، ملاحظات مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. یکی از این ملاحظات نوع حرکت در ساعت مچی است.

حرکت در ساعت مچی به سه دسته کوارتز، مکانیکی و ترکیبی تقسیم بندی می شود. حرکت در ساعت های دیجیتال نیز بیشتر به عنوان حرکتی الکترونیکی شناخته می شود. یک راه آسان برای تشخیص حرکت کوارتز از حرکت مکانیکی، نگاه کردن به عقربه ثانیه شمار است. در ساعت‌های کوارتز، عقربه ثانیه شمار دارای حرکت تیک تاک است و یک بار در ثانیه حرکت می‌کند. در حالی که عقربه ثانیه شمار در ساعت‌های مکانیکی حرکتی نرم و فراگیر دارد.

حرکت مکانیکی ساعت مچی نیز به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم بندی می شود. حرکت ترکیبی نیز هم شامل حرکت کوارتز و هم حرکت اتوماتیک است که در اصطلاح به آن حرکت اتوکوارتز نیز گفته می شود.

 

تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره - ساعت مچی دارای حرکت کوارتز و حرکت مکانیکی
ساعت مچی دارای حرکت کوارتز و حرکت مکانیکی

 

برای مشاهده مقاله موتور ساعت کوارتز خورشیدی کلیک کنید.

 

منظور از تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره چیست؟

عنوان این مقاله تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره است. جالب است بدانید، این موضوع یک اشتباه متداول در بین دوستدارن ساعت و دارندگان ساعت است. به عبارت دیگر وقتی شخصی روی صفحه ساعت مچی خود، عقربه های دیگری غیر از عقربه های ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار می بیند، غالبا آن را به عنوان یک موتور جداگانه برای ساعت فرض می کند. اصطلاح ساعت مچی سه موتوره یا تک موتوره نیز به همین نکته اشاره دارد.

به هر حال، این عقربه های اضافی در اصل نمایانگر قابلیت هایی است که در آن ساعت مچی وجود دارد. از جمله این قابلیت ها می توان به کرنوگراف، انواع تقویم، عقربه نمایش 24 ساعته برای تعیین صبح و بعد از ظهر اشاره کرد. گاهی هم این قابلیت بوسیله یک عقربه اضافی، مانند نشانگر تقویم، قابلیت مون فاز و نشانگر میزان ذخیره انرژی در صفحه ساعت قرار نمی گیرد.

 

تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره - ساعت مچی لونژین مدل L3.820.4.93.0
تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره – ساعت مچی لونژین مدل L3.820.4.93.0

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی لونژین مدل L3.820.4.93.0 کلیک کنید.

 

قابلیت های موجود در ساعت مچی

بعضی از قابلیت های موجود در ساعت های مچی به شرح زیر می باشد.

 

1 : کرنوگراف

کرنوگراف (Chronograph) به اصطلاح یک ساعت کرونوگرافی است که برای اندازه‌گیری بازه‌های زمانی استفاده می‌شود. کرونوگراف به طور حرفه‌ای به معنای نویسندهٔ زمان است. واژه کرنوگراف از وازه های یونانی به معنای ضبط زمان، زمان و نوشتن گرفته شده است.

کرونوگراف‌ ها در اصل عملکردی به یک ساعت اضافه می کنند. با قابلیت اندازه‌گیری زمان، آنها یک راه حل عملی و جذاب برای فعالیت‌های مختلف ارائه می‌دهند. کرونوگراف ها در بین هوانوردان بسیار محبوب بودند زیرا به آنها امکان محاسبات سریع و انجام زمان بندی دقیق را می دادند. تقاضا برای کرونوگراف همراه با صنعت هوانوردی در اوایل قرن بیستم افزایش یافت.

استفاده از ساعت کرونوگراف بسیار ساده است. برای فعال کردن عملکرد کرونوگراف، دکمه شروع و توقف را فشار دهید. برای توقف کرونوگراف، همان دکمه را دوباره فشار دهید. همچنین برای بازگشت عقربه ها به موقعیت اولیه خود نیز، از دکمه تنظیم مجدد استفاده کنید.

در اوایل قرن بیستم کرنوگراف های جیبی بسیار محبوب بودند. در حالی که امروزه اکثر کرنوگراف ها به شکل ساعت های مچی هستند.

 

ساعت کرنوگراف دار - ساعت مچی تگ هویر مدل CV2A1R.BA0799
ساعت کرنوگراف دار – ساعت مچی تگ هویر مدل CV2A1R.BA0799

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی تگ هویر مدل CV2A1R.BA0799 کلیک کنید.

 

عملکرد ساعت های کرنوگراف دار چگونه است؟

کرنوگراف ها از مکانیک خاصی برای عملکرد استفاده می کنند. ساعت‌های کرنوگراف از سه چرخ دنده برای اندازه‌گیری ثانیه‌ها، دقیقه‌ها و ساعت‌ها (سه اندازه‌گیری استاندارد کرنوگراف) استفاده می‌کنند. دکمه فشار دهنده بالا معمولاً دکمه شروع و توقف است و دکمه فشار دهنده پایین تایمر را مجددا تنظیم می کند.

بسیاری از کرنوگراف‌ ها دارای یک قاب ثابت یا چرخنده هستند. این قاب در اطراف قسمت بیرونی صفحه ساعت با مقیاس‌های خاصی جهت محاسبات سریع قرار دارد. محبوب ترین مقیاس اندازه گیری برای قرائت تاکی متر است. سایر قاب ها دارای مقیاس Telemeter برای فاصله هستند.

کرنوگراف تله‌متر به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از سرعت صوت، فاصله تا رویدادی را که هم می‌توان دید و هم شنید، مثلاً صاعقه یا برخورد اژدر، تقریباً اندازه‌گیری کند. کاربر در لحظه مشاهده رویداد کرنوگراف را راه اندازی می کند. همچنین در لحظه شنیدن آن، زمان بندی را متوقف خواهد کرد.

 

ساعت کرنوگراف دار - ساعت مچی برایتلینگ مدل A4131012/C862-745P
ساعت کرنوگراف دار – ساعت مچی برایتلینگ مدل A4131012/C862-745P

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی برایتلینگ مدل A4131012/C862-745P کلیک کنید.

 

انواع کرنوگراف

کرونوگراف های مختلفی در بازار موجود است. انواع آن به شرح زیر است.

1 : کرنوگراف ساده یا استاندارد Simple or Standard Chronograph

کرنوگراف ساده یا استاندارد با استفاده از دو دکمه کار می کند. یکی برای شروع و متوقف کردن فرآیند زمان بندی و دکمه دیگر آن برای تنظیم مجدد می باشد. این دکمه‌ها معمولاً در کنار تاج ساعت، معمولاً در سمت راست صفحه ساعت قرار می‌گیرند.

2 : کرنوگراف مونوپوشر Monopusher Chronograph

کرنوگراف مونوپشر نوعی ساعت کرنوگراف است که از یک دکمه فشاری استفاده می کند. تک فشار دهنده عملکردهای شروع، توقف و تنظیم مجدد کرنوگراف را انجام می دهد. می توان آن را در دو طرف قاب ساعت قرار داد و اغلب دارای تاج مخصوص خود است که در موقعیت ساعت 3 قرار دارد.

3 : کرونوگراف فلایبک Flyback Chronograph

با داشتن یک دکمه فشاری، استفاده از کرونومتر را بسیار ساده‌تر می‌کند. این کار راه اندازی مجدد کرنوگراف را سریعتر می کند. زیرا مجبور نیستید دکمه توقف را فشار دهید، تایمر را مجددا تنظیم کنید و دوباره شروع کنید.

4 : کرنوگراف راترپنت Rattrapante Chronograph

یک تایمر اضافی که در کرنوگراف قرار دارد. دو تایمر عقربه ای در ساعت هایی با قابلیت کرنوگراف راترپنت وجود دارد. زمانی که کرنوگراف را راه اندازی می کنید، rattrapante در ابتدا ظاهر نمی شود. درست مانند هر کرنوگراف دیگری به نظر می رسد. هنگامی که دکمه را دوباره فشار دهید، عقربه ای که متوقف شده است به همراه عقربه کرنوگراف به جای خود باز می گردد.

 

ساعت کرنوگراف دار - ساعت مچی امگا مدل 212٫30٫44٫52٫03٫001
ساعت کرنوگراف دار – ساعت مچی امگا مدل 212٫30٫44٫52٫03٫001

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی امگا مدل 212٫30٫44٫52٫03٫001 کلیک کنید.

 

2 : تقویم ساعت مچی

تقویم یک سیستم برای سازماندهی روزها بر اساس دوره‌های زمانی است. هدف آن ثبت زمان و سازماندهی فعالیت‌ها می باشد. ساعت‌های تقویم دار نوعی از ساعت‌های مچی هستند که قابلیت نمایش تاریخ را در خود دارند.

 

ساعت مچی تقویم دار - ساعت مچی لونژین مدل L2.673.4.78.3
ساعت مچی تقویم دار – ساعت مچی لونژین مدل L2.673.4.78.3

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی لونژین مدل L2.673.4.78.3 کلیک کنید.

 

انواع تقویم در ساعت های مچی

نشانگر تقویم احتمالاً یکی از متداول‌ترین ویژگی‌های یک ساعت مچی است. تنوع زیادی در بین ساعت های مچی دارای این قابلیت وجود دارد.

ساعت‌های مچی تقویم دار آنالوگ

این نوع ساعت‌ها با استفاده از عقربه‌ها و شاخص‌های کوچک برروی صفحه نمایش، تاریخ را نشان می‌دهند. نمایش روز معمولا به صورت یک شاخص در قسمت داخلی ساعت می باشد. عقربه‌ی ماه به طور معمول در قسمت وسط صفحه نمایش قرار دارد و تغییر موقعیت به ازای هر ماه را نشان می‌دهد. همچنین برخی از ساعت‌های تقویم دار آنالوگ دارای عقربه‌ی سال هستند که به ازای یک سال کامل یک دور می چرخد. علاوه بر این در برخی از این نوع ساعت ها جایگاه ماه که در اصطلاح به آن مون فاز گفته می شود نیز نمایش داده می شود.

انواع تقویم ساعت‌های مچی تقویم دار آنالوگ شامل تقویم روز-تاریخ Day-Date Calendar، تقویم تاریخ بزرگ Big Date Calendar، تقویم سه گانه Triple Calendar، تقویم سالانه Annual Calendar، تقویم دائمی Perpetual Calendar و تقویم نجومی Astronomical Calendar می باشد.

در اینجا تقویم های سه گانه، سالانه و دائمی از جمله همان قابلیت هایی هستند که غالبا با چند عقربه اضافی در صفحه ساعت قرار دارند. همچنین تقویم روز-تاریخ، تقویم تاریخ بزرگ و تقویم نجومی معمولا با نشانگرهای مخصوص خود در صفحه ی ساعت قرار می گیرند.

تقویم های سه گانه، سالانه و دائمی دارای ظاهر مشابه ای هستند. تفاوت اصلی در زمان تنظیم مجدد آن ها است. تقویم دائمی Perpetual Calendar در بین این سه نوع تقویم، پیچیده ترین و کامل ترین است.

 

ساعت مچی تقویم دار
ساعت مچی تقویم دار

 

برای مشاهده مقاله انواع تقویم ساعت مچی و روش تنظیم آن کلیک کنید.

 

تقویم دائمی Perpetual Calendar

پیچیده ترین نوع تقویم در ساعت مچی، تقویم دائمی است. ساعت مچی با تقویم دائمی نیز مانند ساعت مچی با تقویم سالانه، روز هفته، تاریخ و ماه را نمایش می دهد. یک تقویم دائمی می تواند با نمایش خودکار 29 فوریه هر چهار سال یک بار، سال های کبیسه را تنظیم کند.

این یک شاهکار مکانیکی فوق العاده چالش برانگیز است. یک تقویم دائمی نه تنها می‌تواند همه کارهای تقویم سالانه را انجام دهد، بلکه به‌طور دقیق نیز می‌داند چند روز و چند ماه در یک سال وجود دارد. به این معنی که تقویم های دائمی تا سال 2100 میلادی نیازی به تصحیح دستی ندارند.

یک تقویم دائمی طول های مختلف ماه ها را در یک چرخه 4 ساله در نظر می گیرد. این نوع تقویم یک حافظه مکانیکی در طول 1461 روز، یعنی 4 سال دارد. تقویم های دائمی در واقع به طور کامل دائمی نیستند. مکانیزم آنها برای تولید چرخه های 4 ساله بر پایه تقویم ژولیان بوده و با تقویم گریگوری متفاوت است. به این معنی که آنها برای 100 سال، یعنی تا سال 2100 میلادی دقیق هستند. بعد از آن نیز باید به صورت دستی تنظیم شوند.

 

ساعت مچی تقویم دار
ساعت مچی تقویم دار

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی برند فردریک کنستانت  کلیک کنید.

 

تقویم روز-تاریخ Day-Date Calendar

به این نوع تقویم ساعت مچی، تقویم ساده تاریخ (SIMPLE DATE) نیز می گویند. ساعت‌های مچی با تقویم روز-تاریخ ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع ساعت‌های تقویم دار هستند. عملکرد روز-تاریخ نیز در ساعت‌ها بسیار محبوب و گسترده است.

این نوع تقویم فقط تاریخ ماه را نشان می‌دهد و باید پنج بار در سال اصلاح شود. منظور ماه های میلادی فوریه، آوریل، ژوئن، سپتامبر و نوامبر می باشد. تکامل بعدی ساعت تقویم دار روز-تاریخ، معرفی یک پنجره کوچک برای نشان دادن تاریخ بود. این پنجره، پنجره تاریخ نامیده می شود.

 

ساعت مچی تقویم دار - ساعت مچی لونژین مدل L3.781.4.96.9
ساعت مچی تقویم دار – ساعت مچی لونژین مدل L3.781.4.96.9

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی لونژین مدل L3.781.4.96.9 کلیک کنید.

 

3 : قابلیت مون فاز Moonphase

به این نوع تقویم ساعت مچی، تقویم فاز ماه (The Moon Phase Calendar) نیز می گویند.

طراحان ساعت‌ها همیشه به جذابیت چرخه ماه علاقه‌مند بوده‌اند. این نوع تقویم، تغییر جایگاه ماه را به صورت گرافیکی و زیبا در قاب ساعت نشان می‌دهد. اگر یکی از این ساعت‌ها را بخرید، علاوه بر تقویم کامل، اطلاعاتی درباره ماه هم دریافت خواهید کرد. برای علاقمندان به فلک‌شناسی و فضا، این نوع تقویم برای ساعت مچی انتخاب کاملی است.

 

قابلیت مون فاز
قابلیت مون فاز

 

برای مشاهده مقاله مون فاز چیست؟ کلیک کنید.

 

4 : نمایش 24 ساعته (AM – PM)

در اکثر ساعت های آنالوگ، زمان در غالب 12 ساعته نمایش داده می شود. در برخی از ساعت ها قابلیت نمایش 24 ساعته به صورت عقربه ای اضافی بر روی صفحه ساعت وجود دارد. وجود این قابلیت برای تشخیص زمان صبح یا بعد از ظهر، برای افرادی که در مکان های خاصی دور از فضای باز هستند، مفید است. البته برخی ساعت ها زمان را در غالب 24 ساعت نمایش می دهند.

 

نمایش 24 ساعته (AM - PM) - ساعت مچی سیتیزن مدل AT2140-55E
نمایش 24 ساعته (AM – PM) – ساعت مچی سیتیزن مدل AT2140-55E

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی سیتیزن مدل AT2140-55E کلیک کنید.

 

5 : نشانگر میزان ذخیره انرژی

ذخیره انرژی به مقدار انرژی ذخیره شده در فنر اصلی ساعت مچی اشاره دارد. ذخیره انرژی معمولاً بر حسب ساعت اندازه‌گیری می‌شود و نشان می‌دهد که تا چه مدت ساعت مچی به کار خود ادامه می دهد. بدون آنکه نیاز به تنظیم یا شارژ مجدد داشته باشد. برخی از ساعت های مچی دارای نشانگر میزان ذخیره انرژی بر روی صفحه خود هستند.

 

نشانگر میزان ذخیره انرژی
نشانگر میزان ذخیره انرژی

 

چکیده

موتور ساعت به عنوان یک نیروگاه برای حرکت چرخ دنده های ساعت عمل می کند. موتور ساعت در اصطلاح همان حرکت ساعت است. حرکت در ساعت مچی به سه دسته کوارتز، مکانیکی و ترکیبی تقسیم بندی می شود. جالب است بدانید مسئله تفاوت ساعت مچی سه موتوره با تک موتوره در اصل یک اشتباه متداول در بین دوستداران و دارندگان ساعت های مچی است.

به عبارت دیگر وقتی شخصی روی صفحه ساعت مچی خود، عقربه های دیگری غیر از عقربه های ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار می بیند، غالبا آن را به عنوان یک موتور جداگانه برای ساعت فرض می کند. به هر حال، این عقربه های اضافی در اصل نمایانگر قابلیت هایی است که در آن ساعت مچی وجود دارد.

 

برای مشاهده و خرید ساعت مچی سه موتوره کلیک کنید.

 

سوالات متداول

سلام
در اینجا میتوانید تعدادی از پرسش های متداول درباره خرید اینترنتی از شهرساعت، را ببینید و یا باما آنلاین گفتگو کنید.

تمامی ساعت های مجموعه شهر ساعت اصل هستند و گارانتی معتبر و قابل استعلام دارند 
همچنین شهرساعت بر روی محصولات خود کارت ضمانت اختصاصی هم ارائه میدهد
 تا شما مشتریان گرامی از اصالت کالا اطمینان خاطر داشته باشید.

میتوانید با مراجعه با صفحه فروشگاه و مشخص کردن فیلتر ویژگی مدنظرتان ساعت دلخواه خود را پیدا کنید.

تاریخ و زمان تحویل بستگی به موجودی محصول ما داره که داخل انبار کدام شهر باشه
و اینکه محل تحویل محصول کجا باشه.

ولی به صورت میانگین و حدودا بین 2 تا 5 روز کاری زمان میبرد تا به دست شما برسد ،
لازم به ذکر است باربری هایی که ارسال میکنیم متفاوت هستند و به طور معمول با تیپاکس ارسال می شوند که محصول سریعتر به دست شما گرامیان برسد.

بله، برای خرید اینترنتی ساعت های بالای 10 میلیون تومان.

در ابتدا بایستی مدل ساعت مدنظرتون رو اعلام بفرمایید ، تا موجودی و قیمت استعلام گرفته شود.
در صورتی که قیمت ساعت بالای 10 میلیون تومان و موجود باشد ، مبالغ دقیق واریزی و چک ها را خدمت شما اعلام میکنیم.

خیر، متاسفانه مجموعه ما خرید و فروش ساعت دسته دوم ندارد.

جواب سوال خود را پیدا نکردید؟
پاسخگویی به سوالات شما

ساعات پاسخگویی:
9 الی 17 همه روزه به‌جز جمعه ها

پشتیبانی‌های دیگر:

shahrsaat_admin

داخلی 17